شما در حال مشاهده نسخه موبایل وبلاگ

روزهای تاریک و سرد

هستید، برای مشاهده نسخه اصلی [اینجا] کلیک کنید.

ایمنی درمانی سرطان چیست؟

ایمنی درمانی روشی است که در آن از بخش هایی از دستگاه ایمنی بدن برای مقابله با بیماری هایی مانند سرطان استفاده می شود. ایمنی درمانی, درمان سرطان آشنایی با ایمنی درمانی سرطان ایمنی درمانی در چند دهه گذشته به جزء مهمی از درمان برخی از انواع سرطان بدل شده است. دانشمندان اکنون در حال تحقیق درباره انواع جدیدتر ایمنی درمانی هستند و نتایج این تحقیقات بر چگونگی درمان سرطان در سال های آینده تأثیر خواهد گذاشت. شیوه های متفاوتی برای ایمنی درمانی سرطان وجود دارد. برخی از آن ها دستگاه ایمنی بدن را به طورکلی تقویت می کنند. برخی دیگر دستگاه ایمنی را طوری تعلیم می دهند که به طور اختصاصی به سلول های

ساخت سرپناه ضد گرما با پتوهای فضایی

سرپناه ضدگرما با پتوهای فضایی ساخته می شود
یک کارآفرین روس قصد دارد با چسباندن ۳ هزار پتوی فضایی دور ریز در کنار هم، برای یک فستیوال موسیقی سرپناهی بسازد و بازدیدکنندگان را از گرما نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، یک کارآفرین روس تصمیم دارد با استفاده از پتوهای فضایی ناسا، فضایی سایه دار برای بازدیدکنندگان از فستیوالی در ایالت نوادا آمریکا فراهم کند

الکساندر شتانوک پروژه خود را در وب سایت کیک استارتر ارائه کرده تا سرمایه اولیه برای انجام آن را فراهم کند. این پروژه از پتوهای یکبار مصرفی استفاده می کند که نور را منعکس می کنند. شتانوک قصد دارد با کنارهم چسباندن این پتوهای دور ریز یک تکه پارچه در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ متر بسازد. ابعاد هر پتو ۲.۱ در ۱.۶ متر است. این سرپناه از ۳ هزار پتو ساخته می شود.

پتوهای فضایی,ساخت سرپناهی ضد گرما

شتانوک قصد دارد با کنارهم چسباندن این پتوهای دور ریز یک تکه پارچه در ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ متر بسازد

این پتوی فضایی پس از تکمیل به اندازه یک زمین فوتبال خواهد بود و از آن برای ایجاد سایه و محافظت از بازدیدکنندگان در برابر باد استفاده می شود. شتانوک امیدوار است ۱۷۵۰۰ دلار سرمایه برای تولید پتوی بزرگ سرمایه جمع آوری کند.

استفاده از پتوهای فضایی,استفاده از پتوهای فضایی ناسا

از این پتوهای فضایی برای ایجاد سایه و محافظت از بازدیدکنندگان در برابر باد استفاده می شود

پتوهای فضایی با رویه ای که نور را منعکس می کند، در دهه ۱۹۶۰ میلادی ساخته شدند. از آنها به عنوان نوعی عایق در ماموریت های فضایی ناسا استفاده می شد. اما امروزه پس از ماراتون و ورزش های پرتحرک دیگر، این پتو دور ورزشکاران پیچیده می شود تا بدن هایشان پس از فعالیت شدید به سرعت به دمای عادی بر گردد.

استفاده از پتوهای فضایی در روس,کارایی پتوهای فضایی

از این پتوهای فضایی به عنوان نوعی عایق در ماموریت های فضایی ناسا استفاده می شد

پتوهای براق از پلیستر BoPET ساخته می شود و می توانند ۹۷ درصد اشعه های گرما را منعکس کند. البته این پتوها بیشتر اوقات یک بار مصرف هستند و دور ریخته می شوند.

چرا هر چقدر آب می خورید باز هم احساس تشنگی می کنید؟

احساس تشنگی در روزهای گرم تابستان مسأله ی عجیبی نیست و عمدتاً بعد از نوشیدن آب برطرف می شود. اما اگر همیشه احساس تشنگی می کنید و هر قدر آب می خورید تشنگی تان برطرف نمی شود، این مسأله علت دیگری دارد که از آن بی خبرید. در اینجا به ۸ علت اصلی احساس تشنگی همیشگی می پردازیم.

۱- نمک رژیم غذایی تان زیاد است

نمک، آب درون سلول های بدن را به خود جذب می کند و بدن را مجبور می کند تا جایی که ممکن است آب بیشتری را در خود ذخیره کند، به همین دلیل است که وقتی نمک خیلی زیادی می خورید ادرارتان کم می شود. در این شرایط، سلول هایی که آب خود را از دست داده اند یک پیام شیمیایی به مغز ارسال می کنند تا آب بیشتری درخواست کند، از اینجا احساس تشنگی شما شروع می شود. مصرف نمک را کم کنید و به اندازه ی کافی آب بنوشید.

علت تشنگی, دلایل تشنگی با خوردن آب

نمک، آب درون سلول های بدن را به خود جذب می کند

۲- پیاده روی صبحگاهی داشته اید

روزهایی که تعریق بیشتری دارید، نیاز بیشتری به نوشیدن آب پیدا می کنید. وقتی ورزش می کنید، با شروع تعریق رطوبت بدن تان را از می دهید و اگر این رطوبت از دست رفته را با مصرف آب جایگزین نکنید، در نهایت آب بدن تان از بین می رود. فرمول دقیقی وجود ندارد که در روزهای ورزش کردن تان چه مقدار باید آب بنوشید اما کارشناسان معتقدند باید به نیاز بدن تان به دقت گوش دهید.

۳- بیش از اندازه در معرض آفتاب بوده اید

تابستان فصل سفر و گردش است و با فرا رسیدن آن، زمان بیشتری را در فضای آزاد سپری می کنیم. حتی اگر فعالیت بدنی زیادی مثل ورزش کردن در فضای آزاد نداشته باشید، باز هم خطر از دست رفتن آب بدن شما را تهدید می کند، به ویژه زمانی که مستقیما در معرض نور شدید خورشید قرار داشته باشید.اگر می دانید که قرار است تمام روز را در فضای بیرون سپری کنید، حتما یک بطری آب به همراه داشته باشید.

۴- ممکن است مبتلا به دیابت باشید

بعضی افراد مبتلا به دیابت که از بیماری خود بی خبرند، علائم دیابت را با نشانه های از دست رفتن آب بدن اشتباه می گیرند. بدن وقتی آب خود را از دست می دهد، سعی می کند مایعات خود را حفظ کند، در نتیجه کمتر ادرار می کنیم اما در بیماری دیابت، قند بالا می رود و ما را مجبور می کند تا بیشتر ادرار کنیم. سه نشانه ی عمده ی بیماری دیابت، تشنگی مفرط، تکرر ادرار و تاری دید است. اگر هر سه ی این نشانه ها را دارید، به پزشک مراجعه کنید.

خوردن آب زیاد,دلایل خوردن آب زیاد

علائم دیابت را با نشانه های از دست رفتن آب بدن اشتباه می گیرند

۵- دچار سندروم خشکی دهان هستید

بعضی بیماری های نادر باعث خشک شدن دهان می شوند. وقتی غدد بزاق درون دهان، بزاق کافی تولید نکنند، احساس می کنید به آب بیشتری نیاز دارید تا از خشکی ناخوشایند دهان تان خلاص شوید. اگر خشکی دهان تان به درازا کشید، به پزشک مراجعه کنید.

۶- کم خون هستید

بدن برای انتقال خون به سرتاسر بدن از سلول های خونی سالم خود استفاده می کند. کم خونی خفیف معمولا باعث تشنگی مفرط نمی شود اما اگر کم خونی شدت پیدا کند، علاوه بر خستگی شدید، احساس تشنگی هم از علائم این بیماری خواهد بود.

۷- داروهایتان باعث خشک شدن دهان تان می شوند

بعضی داروها روی دهان تأثیر می گذارند و می توانند باعث خشک شدن آن شوند. برای مثال، یکی از عوارض جانبی بعضی از داروهای مخصوص فشار خون بالا، خشکی دهان است. اگر تشنگی اذیت تان می کند، درباره ی داروهایتان با پزشک خود صحبت کنید.

نکته هایی برای خوردن آب زیاد, روش های خوردن آب زیاد

یکی از عوارض جانبی بعضی از داروهای مخصوص فشار خون بالا، خشکی دهان است

۸- به قدر کافی آب نمی نوشید

اصلی ترین دلیل تشنگی، کافی نبودن آبی است که می نوشید. با هر وعده ی غذایی خود یک لیوان آب یا در بین وعده ها دو لیوان آب بنوشید، و یا می توانید ساعت گوشی تان را تنظیم کنید تا هر دو ساعت یک بار نوشیدن آب را به شما یادآوری کند.

منبع : rooziato.com

پاسخ های علمی به سوالات شما

پاسخ علمی به سوالاتی مهم که از پرسیدن آن ها خجالت می کشید

اینترنت فرستاده ای از جانب خداوند برای افراد خجالتی است که جواب سوالات خاص خود را در آن بیابند. بدن انسان بسیار جالب و پیچیده است اما چیزهای تهوع آوری نیز در مورد همین بدن وجود دارد که کمتر کسی مایل است در مورد آن ها سخن بگوید. اگر سوالی در مورد بدن خود داشته باشید اما به دلیل خجالت کشیدن نتوانید آن سوال را از کسی بپرسید چکار خواهید کرد؟

اکنون ما در دنیایی بسیار مدرن و روشنفکرانه زندگی می کنیم که می توانید جواب بسیاری از سوال هایتان را بدون دغدغه از گوگل بپرسید. در ادامه این مطلب می خواهیم جواب سوال هایی که بسیاری از شما خجالت می کشید از دیگران بپرسید را به شیوه ای علمی بدهیم.

۹- چرا قهوه باعث می شود که بیشتر به دستشویی برویم

شاید نیمی از شما با خواندن تیتر این بخش به خوبی بدانید که منظورمان چیست و نیمی دیگر با خواندن آن حالشان بد شده باشد. اما این موضوع واقعیت دارد و بسیاری از افراد با خوردن قهوه تنها به افزایش کارکرد مغزشان دست نمی یابند. بر اساس یک تحقیق علمی، در حدود یک سوم شرکت کنندگان در این تحقیق بعد از خوردن قهوه تاثیرات ملین آن را تجربه کرده بودند . تحقیقی که توسط اس آر براون و پی ای کان در این زمینه انجام شد نشان داد که قهوه باعث افزایش تولید هورمونی پپتیدی به نام گاسترین در بدن می شود.

این هورمون باعث افزایش تحرک جنبشی در قسمت کولون روده شده و موجب می گردد که مدفوع به سمت بیرون هل داده شود. این موضوع هیچ ارتباطی با کافئین موجود در قهوه ندارد زیرا در صورت استفاده از قهوه بدون کافئین نیز تاثیر مشابهی را مشاهده خواهید کرد. با این وجود هنوز مشخص نیست که چه ترکیباتی در قهوه باعث بهبود عملکرد روده و راحتی بیشتر خروج مدفوع از روده بزرگ می شود.

نکاتی برای پاسخ به سوالات علمی, آشنایی با حقایق علمی

قهوه باعث افزایش تولید هورمونی پپتیدی به نام گاسترین در بدن می شود

۸- آیا نگه داشتن ادرار برای بدن مضر است؟

نگه داشتن ادرار کار بسیار سخت و آزار دهنده ای است اما آیا نادیده گرفتن این فرمان طبیعی بدن می تواند به شما آسیب برساند؟ جواب شما مثبت است اما احتمالاً این اتفاق رخ نخواهد داد. برای کسانی از شما که می خواهند تاییدی برای بدترین کابوس خود (آسیب ناشی از نگه داشتن ادرار) داشته باشند، باید بگوییم که نگه داشتن ادرار می تواند به منفجر شدن مثانه بینجامد. وقتی که این اتفاق رخ می دهد مخزن اوره معمولاً وارد دیواره سیستم گوارشی شده و برای خارج کردن آن به دخالت پزشکی فوری نیاز خواهد بود.

اما لازم نیست که با احساس کمترین مقدار ادرار داشتن به سمت دستشویی بروید زیرا این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که بیمار از لحاظ فیزیکی توانایی ادرار کردن را نداشته باشد؛ شرایطی که در برخی موارد پس از جراحی سرطان ها رخ می دهد. خبر خوب این است که اغلب افراد قبل از رسیدن به چنین مرحله ای خود را خیس می کنند و بدین ترتیب این تنها موردی است که خیس کردن شلوار یک خبر خوب به شمار می آید. با این وجود به شما توصیه می کنیم که تا حد امکان از نگه داشتن بیش از حد ادرار خودداری کنید زیرا ممکن است به عفونت سیستم گوارشی منتهی شود.

پاسخ ها علمی,سوالات علمی

نگه داشتن ادرار می تواند به منفجر شدن مثانه بینجامد

۷- تفاوت بین عرق طبیعی و عرق غیرطبیعی چیست؟

چرا گاهی اوقات برخی افراد حتی پس از یک روز کاری سخت نیز بدون این که بدنشان عرق کرده باشد به خانه باز می گردند در حالی که دیگران چنان بوی عرقی می دهند که انگار شش ماه را زیر تختخواب یک بچه دارای شب ادراری گذرانده اند؟ جواب این سوال به منشأ عرق کردن باز می گردد. در بدن انسان دو نوع متفاوت غده عرق وجود دارد: اکرین (eccrine) و اپوکرین (apocrine). عرق مترشحه از غدد اکرین بیشتر از آب تشکیل شده است و برخی الکترولیت ها مانند پتاسیم و سدیم و مقدار کمی چربی نیز در آن یافت می شود. این نوع عرق به عنوان بخشی از کارکرد سیستم خنک کننده بدن ترشح می شود.

بدین ترتیب چه در باشگاه ورزشی در حال وزنه زدن باشید و چه در رختخوابی گرم پتویی کلفت دور خود بپیچید بدن شما با این نوع عرق سعی در کاهش گرمای درونی خود خواهد داشت. این نوع از عرق معمولاً بوی چنانی نداشته و در صورت دوش گرفتن بوی بدی بر بدنتان باقی نخواهد ماند. در طرف دیگر، عرق ناشی از غدد اپوکرین داستان متفاوتی دارد. غدد اپوکرین در نقاطی که موی بدن شما زیاد است واقع شده اند. عرق اپوکرین ترکیبی از عرق معمولی با چربی پوست، همراه با پروتئین ها چربی های دیگر و استروئیدهاست. این ترشحات دستکم در ابتدا بوی بدی ندارند اما متاسفانه باکتری هایی که روی پوست شما زندگی می کنند از این عرق تغذیه می کنند. عرق اپوکرین در تماس با این باکتری ها بوی بسیار بدی تولید می کند که آزار دهنده است.

بخش زیادی از مقدار عرق اپوکرینی که بدن شما تولید می کند به مسایل ژنتیکی و ارثی باز می گردد و فاکتورهای محیطی مانند وزن نیز بر شدت آن خواهند افزود. برای بسیاری از افراد شستشوی مداوم این نقاط بدن می تواند موثر باشد اما نقاطی از بدن که موی بیشتری دارند و معمولاً کمتر در معرض هوای آزاد قرار می گیرند به این خاطر که مو عرق بدبو، چربی و سلول های مرده پوست بیشتری را در خود نگه می دارد همواره بوی بدتری خواهند داشت.

دلیل شوره سر,موهای درون خال

عرق مترشحه از غدد اکرین بیشتر از آب تشکیل شده است

۶- چرا بیشتر افراد از بوی گاز معده خود خوششان می آید؟

لازم نیست وانمود کنید حالتان به هم خورده است زیرا همه ما این کار را انجام داده ایم! مطالعات علمی نشان داده که افراد بوی گاز معده خود را به دیگران ترجیح می دهند اما دلیل این امر چیست؟ دلیل این نیست که بوی گاز معده خارج شده از بدن شما بهتر از دیگران است بلکه موضوع به نحوه پردازش و واکنش بدن به تهدیدات خارجی باز می گردد. در واقع خارج شدن عمدی یا غیرعمدی باد معده از مقعد اولین خط دفاعی بدن در مقابله با عفونت و بیماری است.

به طور کلی می توان گفت که گازهای بدبوی خارج شده از بدن می توانند حاوی ذرات مدفوع باشند که حاوی باکتری های عامل بیماری هایی مانند عفونت و التهاب روده، زرد زخم و بیماری های خورنده گوشت بدن باشند. این موضوع در روزگار مدرن امروزی نمی تواند برای ما دردسرساز شود اما در روزگاران گذشته که انسان ها همواره در حال سفر بودند خارج شدن باد معده می توانست تهدیدی بزرگ باشد. دلیل این که شما بوی گاز خارج شده از معقد خود را به اندازه دیگران حال بهم زن و بدبو نمی دانید این است که این گاز و بوی آن در واقع جزیی از بدن خود شماست. هر کسی باکتری های منحصر بفرد خود را در بدنش دارد که بویی خاص تولید می کند.

همچنین به دلیل این که با بوهای بدن خود آشنایی بیشتری دارید قاعدتاً آن ها را به بوهای دیگر ترجیح خواهید داد. بدین ترتیب تحمل شما در برابر بوی بدن خودتان بسیار بیشتر بوده و مادران نیز به بوی بدن فرزندان خود حساسیت بسیار ناچیزی دارند تا بدین ترتیب بتوانند از آن ها به خوبی مراقبت کنند. از این رو می توانید نفس عمیقی کشیده و از بوی گاز معده خود لذت ببرید زیرا این بو برندی خاص و مختص خود شماست!

کندن موهای خال,رنگ نوک سینه

هر کسی باکتری های منحصر بفرد خود را در بدنش دارد که بویی خاص تولید می کند

۵- چرا برخی افراد نمی توانند ریش داشته باشند؟

چه ریش داشته باشید و چه نداشته باشید باید بدانید که ریش همواره نشانه مردانگی و شهوت و کیفیت جنسی مردانه بوده است. این موضوع می تواند برای مردانی که نمی توانند ریش بلندی داشته باشند بسیار دردناک باشد. رشد ریش در دوران بلوغ شروع شده و تا میانه های دهه سوم زندگی متوقف نمی شود. با افزایش ترشح تستوسترون در بدن، تعداد موهای صورت نیز به شدت افزایش می یابند و این موضوع باعث می شود که موهای کرک مانند روی صورت پسران رفته رفته ضخیم تر و سیاه تر شود.

این موضوع ضرورتاً به سطح تسوسترون در بدن وابسته نیست و میزان حساسیت بدن شما به تستوسترون نیز در این موثر خواهد بود. بیشتر شبیه یک شمشیر دو لبه است زیرا بالا بودن سطح تستوسترون در بدن اگر چه باعث رشد ریش و سبیل می شود اما طاسی و ریزش موهای سر را نیز در پی دارد.

آشنایی با حقایق علمی, عوارض نگهداشتن ادرار

بالا بودن سطح تستوسترون در بدن باعث رشد ریش و سبیل اما ریزش موهای سر می شود

۴- دلیل شوره سر چیست؟

افراد چیزهای زیادی را در شوره دار شدن پوست سر مقصر می دانند. استرس، رژیم غذایی،شستشوی بیش از حد یا خیلی کم موها همه عواملی هستند که به شوره سر منتسب می شوند اما در حالی که تمامی این موارد می توانند میزان شوره سر را افزایش دهند هیچ کدام از آن ها دلیل اصلی شکل گیری شوره سر نیست. شوره سر در اثر فعالیت یک نوع قارچ که در پوست سر زندگی می کند بوجود می آید. این نوع قارچ که مالاسزیا گلوبوسا نام دارد شباهت بسیاری با مخمر داشته و به دلیل علاقه بیش از حد به چربی موها در پوست سر زندگی می کند.

این قارچ از آنزیم های خاصی برای هضم چربی تولید شده در موها و پوست سر استفاده می کند و این فرآیند تولید اسید اولئیک را در پی دارد که بسیاری به آن حساسیت نشان می دهند و سیستم ایمنی بدنشان واکنش شدیدی به این ماده نشان داده و بدین ترتیب شوره سر تولید می شود. از این رو در حالی که همه افراد این نوع قارچ را در پوست سر خود دارند تنها بخش کوچکی از آن ها با معضل شوره سر مواجه می شوند. اما چه باید کرد؟ بدون شک آلودگی هوا سهم زیادی در بدتر شدن شوره سر دارد. از این رو به سر داشتن کلاه در هوای آلوده می تواند کمک زیادی با کاهش شوره سر بکند و از آنجایی که نور آفتاب نقش کمکی دارد می توانید در هوای پاک و آفتابی اجازه دهید نور آفتاب به سرتان بتابد.

اغلب شامپوهای ضد شوره تنها با شستن شوره به صورت موقتی مشکل شما را حل می کنند در حالی که منشأ و علت اصلی شوره سر همچنان پابرجاست. اگر شوره سر همواره شما را اذیت می کند بهتر است که از شامپوهای ضد قارچ استفاده کنید. شامپوهایی که حاوی ماده کتوکونازول باشند در بسیاری از موارد مشکل را حل خواهند کرد. اما از آنجایی که قارچ مذکور می تواند نسبت به این ماده مقاوم شود بهتر است کمتر از آن استفاده کنید. در درازمدت، بدن خود می تواند توالی سازی دی ان ای این قارچ را طوری انجام دهد که یک بار برای همیشه از دست آن راحت شود.

سوالات علمی,نکاتی برای پاسخ به سوالات علمی

اگر شوره سر همواره شما را اذیت می کند بهتر است که از شامپوهای ضد قارچ استفاده کنید

۳- علت نعوظ ناخواسته مردان در هنگام صبح چیست؟

در گذشته باور عمومی بر این بود که علت نعوظ ناخواسته مردانه در هنگام صبح، نیاز شخص به ادرار کردن است. بسیاری از افراد بر این باور بودن که این واکنش طبیعی بدن برای جلوگیری از خیس کردن تختخواب است زیرا نعوظ باعث می شود که نتوانید ادرار کنید. اما این تمام داستان نیست. برای شروع باید بگوییم که در هیچ زمان دیگری از روز چنین نعوظ غیراختیاری رخ نمی دهد حتی اگر به شدت احساس ادرار داشته و سعی کنید تا زمانی مناسب آن را در مثانه خود نگه دارید.

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، نعوظ غیراختیاری صبحگاهی انتقامی است که آلت از مغز شما می ستاند. در واقع مغز در تمام طول روز سعی می کند که آلت مردانه را در کنترل داشته و از نعوظ مداوم آن جلوگیری نماید. اما وقتی که شما به خوابی عمیق فرو می روید، سلول های نورآدرنرژیک مغز که مسئول چلوگیری از نعوظ هستند توسط مغز خاموش می شوند و بدین ترتیب آلت بدون این که مانعی برای نعوظ داشته باشد کار خود را می کند. جالب این که باید بدانید این اتفاق در طول شب بارها و بارها رخ می دهد اما تنها زمانی که از خواب بیدار می شوید متوجه نعوظ می شوید.

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که شما صبح از خواب بیدار می شوید و قاعدتاً باید به دستشویی بروید. بدین ترتیب در مسیر رفتن به سمت دستشویی، سلول های مغزی بار دیگر کنترل آلت را در دست گرفته و نعوظ پایان می یابد و البته شما فکر می کنید که دلیل نعوظ تنها داشتن ادرار بوده است.

۲- آیا کندن موی خال های مودار باعث سرطان پوست می شود؟

انسان ها معمولاً از خال های گوشتی می ترسند و وقتی که به شما گفته می شود دست زدن به آنها می تواند شما را بکشد این ترس شما قابل درک جلوه خواهد کرد. بدین ترتیب شایعات بسیاری در مورد این عوارض روی پوست رواج یافته که از آن میان می توان به شایعه ای اشاره کرد که بر اساس آن در صورتی که موی موجود در این خال های گوشتی را بکنید به سرطان پوست مبتلا خواهید شد. خوشبختانه این امر به هیچ وجه صدق ندارد و تحقیقات نشان می دهد که کندن موهای موجود در خال ها هیچ تاثیر بدی بر روی پوست شما نخواهد داشت.

علت نداشتن ریش مناسب,دلیل شوره سر

کندن موهای موجود در خال ها هیچ تاثیر بدی بر روی پوست شما نخواهد داشت

۱- چرا رنگ نوک سینه ها متفاوت است؟

شاید تاکنون علت داشتن نوک سینه در مردان را فهمیده باشید اما دلیل رنگ متفاوت آن ها چیست؟ برای مدت بسیاری تصور می شد که رنگ متفاوت و تیره تر نوک سینه ها به این دلیل است که نوزادان بهتر آن ها را پیدا کرده و شیر بخورند اما این تصور صحت چندانی ندارد. برای مثال قدرت بینایی نوزادان چنان بد است که حتی نمی توانند از فاصله چند سانتیمتری نیز نوک سینه را ببینند چه برسد به این که رنگ آن را تشخیص دهند.

علاوه بر این رنگ متفاوت نوک سینه در هیچ حیوان دیگری دیده نشده و تجربه نشان داده نوزادانی که با پستانک شیر می خورند نیز مشکلی در پیدا کردن نوک پستانک خود که رنگ متفاوتی ندارد نخواهند داشت. رنگ تیره و متفاوت نوک سینه ها و هاله اطراف آن ها به هورمون های بدن باز می گردد. در دوران بلوغ، جریان استروژن و تستوسترون باعث می شود که بدن ملانین (رنگدانه ای که رنگ بدن شما را تعیین می کند از موها تا کک مک های صورت) بیشتری تولید کند. به همین دلیل است که در طول دوران بلوغ رنگ آلت مردانه و لبه های آلت تناسلی زنانه تیره تر از نقاط مجاور است.

همین موضوع باعث می شود که کودکان دارای موهای روشن در دوران بلوغ با موهایی تیره تر مواجه شوند. تیره شدن موها می تواند نشانه ای واضح باشد مبنی بر این که فرد به بلوغ کامل جنسی دست یافته و می تواند آمیزش جنسی داشته و تولید مثل کند. این تغییرات البته در مسیر تکامل انسان به وقوع پیوسته و نهادینه شده است.

منبع : rooziato.com



نحوه جواب دادن به سوالات مذهبی کودکان

این روزها در دهه اول محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) هستیم و کودکان در این ایام برای شان پرسش ها و ابهاماتی مطرح می شود که از والدین خود می پرسند. در ادامه توصیه هایی به والدین برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی داریم.

دانش آموخته رشته فلسفه: «بابا، چرا امام حسین (ع) شهید شد؟»، «مامان، چرا بعد از این همه سال باید برای شهید شدن امام حسین (ع) عزاداری کنیم؟»، «بابا، میشه بپرسم خدا چیه؟» و ... . این روزها در دهه اول محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) هستیم و کودکان در این ایام برای شان پرسش ها و ابهاماتی مطرح می شود که از والدین خود می پرسند. در ادامه توصیه هایی به والدین برای پاسخ دادن به چنین سوالاتی داریم.

4 دلیلی که کودکان سوال می کنند

قبل از هر چیز باید بدانیم کودکان به چهار دلیل سوال می کنند:

1-شناختن

2- کنجکاوی

3- دیدن تضادها

4- تعارض ها

به طور کلی، کودکان سوال می کنند تا یاد بگیرند. والدین با دانستن همین نکته نه تنها نباید از پرسش کودک شان خسته شوند بلکه باید از این گونه سوالات استقبال کنند. در ادامه چند توصیه کلی درباره نحوه پاسخ گویی به سوالات اعتقادی کودکان خواهیم داشت و چند سوال را به عنوان نمونه، بر اساس همین توصیه های کلی پاسخ خواهیم داد.

نگویید تو در حد این مسائل نیستی!

سوال کردن فرزندان ما بیشتر برای شناخت و یادگیری است و به همین دلیل اگر سوال را از کودکان مان بگیریم، هیچ نسلی رشد نمی کند و حتی علمی و شناختی برای آن ها به وجود نمی آید. روش پاسخ گویی به این دسته از سوالات اعتقادی، پاسخ منطقی و بدون جهت گیری است.

نباید از اصطلاحاتی چون «الان وقت این سوال نیست» یا «تو در حد این مسائل نیستی» استفاده کنیم. باید به صورت منطقی پاسخ دهیم و درست این است که ابتدا از کودک مان بپرسیم خودش چه فکر و برداشتی دارد و در ادامه صحبت او، به جمع بندی و پاسخ منطقی بپردازیم. استفاده از زبان تمثیل و انواع مثال ها می تواند در این زمینه به شما بسیار کمک کند.

با سوالات مفهومی پاسخ دهید

کودکان دوست دارند همواره جست و جو کنند و کنجکاوی برایشان نوعی بازی ذهنی است و دلیل آن، آشنایی بیشتر با محیط اطراف شان است. در پاسخ به این دسته از سوالات، یک نکته دیگر نیز قابل اهمیت است که پاسخ گویی باید با سوالات بیشتری اتفاق بیفتد. مثلا اگر کودک شما موضوعی را می داند و می خواهد بیشتر بداند و سوالی مطرح می کند، شما باید به جنبه دیگر آن موضوع بپردازید و توضیح تان همراه با سوالات مفهومی بیشتری باشد.

گاهی لازم است کودک را در آن موقعیت قرار دهید و بگویید: «اگر تو بودی، چه کار می کردی؟!»

تضاد و تعارض های ذهنی اش باید حل شود

وقتی اتفاقاتی در روند عادی زندگی می افتد که تاکنون نبوده است، برای کودکان مان تضاد ذهنی ایجاد می شود و شروع به پرسیدن می کنند. در این شرایط بهترین راه، همراهی کودک است تا ابتدا تجربه کسب کند. گاهی باید سوالات را با مسائل عاطفی و احساسی پاسخ داد.

وجود رابطه پر از محبت، می تواند بسیار در این مسئله کمک حال باشد. همچنین گاهی اتفاقاتی در زندگی می افتد که با اتفاقات گذشته مخالف است. کودک در این حال دچار تعارض می شود. در این شرایط برای پاسخ گویی به سوالات کودکان، باید از زبان مقایسه استفاده و موارد متناقض را در شرایطی منطقی مقایسه و بررسی کرد تا نتیجه قابل توجهی به دست آید.

تفاوت سوالات کودکان قبل و بعد از بلوغ

نکته بسیار مهم، این است که اگر کودک ما به صورت منظم در محیط های مذهبی قرار گیرد به مرور زمان، پاسخ بسیاری از سوالات خود را می یابد و خودش رفتار و روحیاتش را مدیریت می کند و سوالاتش را به راحتی پاسخ می دهد. البته نکته قابل توجه این است که جنس سوالات دوران کودکی و بلوغ با هم متفاوت است. سوالات دوران کودکی، بیشتر از جنس شناختن و کنجکاوی است و سوالات دوران بلوغ به دلیل بحران ها و انقلاب های درونی اش، از جنس حل تضادها و تعارض هاست.

جواب دادن به سوالات کودکان,سوالات مذهبی کودکان

کودک باید آزادانه هر سوالی را بپرسد

نحوه پاسخ دادن به چند سوال رایج کودکان

در ادامه به صورت مصداقی به بررسی چند سوال می پردازیم که با توجه به نکته های مطرح شده در ابتدای مطلب، به آن ها پاسخ خواهیم داد.

خدا چیست و کیست؟

این سوال بسیار مهم است و قبل از هر پاسخی باید خود کودک را با این سوال درگیر کنیم تا زبان و فهم کودک مان را بشناسیم. خودت چی فکر می کنی؟ یا چه حسی و درکی داری؟ فکر می کنی چیست؟‌ در گام دوم باید به او بگوییم خدا کجاست؟ و خدا جایی نیست جز در قلب او. با پرداختن به این سوالات و از دریچه ذهن کودک، می توان او را در مسیر رسیدن به پاسخی ساده قرار داد.

چرا باید عزاداری کنیم؟

در این سوال ابتدا باید احساس مسئولیت و عاطفه فرزندمان را بشناسیم و او را درگیر کنیم.

چیزهایی را که از دست داده و ناراحت شده است، برایش یادآوری و سعی کنیم عواطف و احساساتش را در نبود آن چه برایش ارزش دارد، بروز دهد. طبق نظریات علم روان شناسی، شور و هیجان نیز در کنار شعور، عامل سلامتی روان است.

چرا امام حسین (ع) شهید شدند؟

هیچ گاه در پاسخ به این سوال سعی نکنید واکنش منفی نشان دهید که چرا این سوال را پرسیده است! باید اول خودمان بدانیم فلسفه شهادت امام حسین (ع) چه بوده است. کودکان جنس بدی و ظلم را می شناسند و باید بپرسیم اگر تو بودی در برابر ظلم می ایستادی یا نه؟ تا چه حد؟ و ... تا ذهن کودک ما با این موضوع آشنا شود.

چرا فلان فرد که عزادار است، کار غلطی انجام می دهد؟

این هم سوال مهمی است و کاش یک عزادار، حداقل در این ایام به این نکته مهم توجه کند که کودکان مشغول تماشای او هستند و خواهند بود.

با این حال و در پاسخ به این سوال، باید زبان مقایسه را به کار گیریم و به کودکان در گام اول بگوییم که هر کسی مصونیت از خطا ندارد و امکان دارد کار اشتباهی انجام دهد.

از طرفی به او نشان بدهیم اگر کار اشتباهی را دید، باید اشتباه بودن کارش را بفهمد و از آن رفتار بد دوری کند. سوالاتی چون این که اگر کاری غلط باشد ما باید انجام بدهیم؟ در راستای پاسخ دادن به این سوال، گره گشا به نظر می رسد.

کودک باید آزادانه هر سوالی را بپرسد

در پایان توجه داشته باشید که هر سوالی را می توان پاسخ داد. فقط باید این نکته را در نظر بگیریم که پاسخ دادن به یک پرسش، سبب نشود شخصیت کودک مورد سوال قرار گیرد. کودک می تواند هر سوالی را بپرسد و آزاد است و نباید بابت سوال پرسیدنش بازخواست شود. همراهی کردن و گوش دادن به کودک و توجه به او، 50 درصد پاسخ به سوالش است.

منبع : khorasannews.com

آشنایی با درمان اعتیاد به شیشه به روش ماتریکس

اعتیاد از بیماری هایی است که از گذشته تا کنون وجود داشته و در حال حاضر نیز با مصرف مواد صنعتی ادامه یافته است. افراد مبتلا به اعتیاد، نه تنها از نظر فردی و خانوادگی با مشکلات فراوان روبرو شده که از نظر اجتماعی طرد شده و از حوزه کار و تلاش در جامعه نیز بتدریج حذف می شوند.

به همین دلیل گروه های مختلف مبارزه با آسیب های اجتماعی، درمانگران و فعالان حاضر در کمپ های ترک اعتیاد جهت حل این آسیب، ترک مواد مخدر و روش های ترک شیشه تمرکز نموده و تلاش های بی وقفه ایی را در جهت رفع موانع و مشکلات معتادان بکار بسته اند. در همین راستا روش های مشاوره ایی فردی و خانوادگی، روش های درمانی و بطور کلی انواع مختلفی از روش های ترک اعتیاد جهت رهایی از وابستگی به انواع مواد مخدر بکار گرفته می شوند. در حال حاضر، از روشی به نام ماتریکس برای درمان اعتیاد به شیشه استفاده می شود.

ترک اعتیاد به شیشه به دلیل وابستگی بالا فرد به آن، باید حتما با مشاوره و تحت نظر یک درمانگر متخصص صورت گیرد. ترک شیشه در صورتی که فرد تمایل واقعی به درمان داشته باشد، با استفاده از الگو های درمانی نوین امکان پذیر است. متاستفانه هر گونه اقدامی برای درمان تا زمانی که فرد، به تشخیص درستی در مورد اعتیاد و عوارض ناشی از آن نرسیده باشد، بی ثمر خواهد بود. خانواده ها، می توانند با استفاده از مشاوره ترک اعتیاد، فرد را از پیامد ها و عوارض سنگین مصرف ماده مخدر شیشه آگاه سازند.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است که برای مواد محرکی مثل کوکائین و شیشه (متامفتامین) استفاده می شود. میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش ماتریکس برای ترک ترک اعتیاد به مواد محرک به ویژه برای ترک اعتیاد به شیشه با موفقیت بالایی همراه بوده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است

ماده مخدر شیشه چیست؟

متامفتامین یا همان شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که با تحریک اعصاب، هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد. این ماده سفید رنگ تلخ بوده و به آسانی در مایعات حل می‌شود. ماده مخدر شیشه از طریق بینی یا خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی مصرف می‌شود. شاید برایتان سوال پیش آید که افراد چرا ترغیب می‌شوند به دنبال مصرف این ماده بروند و یا اینکه مصرف شیشه چه حالاتی در فرد ایجاد می‌کند. داشتن انرژی بالا و حالت سرخوشی اولین چیزی است که فرد را ترغیب به مصرف می‌کند.

حالات روانی ناشی از کشیدن در بینی ۳ تا ۵ دقیقه به طول می‌انجامد، ولی مصرف خوراکی آن حالاتی ایجاد می‌کند که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این حالات سرخوشی در اثر مصرف طولانی مدت دیگر با مقادیر کم ماده بوجود نمی‌آید و فرد مصرف‌کننده برای دستیابی مجدد به آن حالات و یا تشدید آن‌ها، مقادیر مصرف ماده را افزایش می‌دهد و همین کار باعث اعتیاد فرد به متامفتامین یا شیشه می‌شود.

به طور کلی شیشه اغلب به صورت تفریحى در مهمانى‌ها و براى بالابردن و وسعت دادن به لذات جنسى و در بعضى موارد براى بیدار ماندن مصرف می‌شود. همچنین از آنجایی که متامفتامین به طور موقت میل جنسی را افزایش می‌دهد برخی افراد با هدف رفع بی‌میلی جنسی به سراغ این ماده می‌روند اما این افراد باید بدانند ادامه مصرف این ماده مخدر سبب کاهش میل جنسی و اختلال در توان جنسی به ویژه در مردان می‌شود.

متاسفانه ماده مخدر شیشه به شدت اعتیاد آور است و در اثر مصرف (حتی کوتاه مدت) عوارض زیادی برای فرد دارد. گاه در برخی از نوجوانان و جونان دیده می‌شود که تنها از سر کنجکاوی به سراغ مصرف آن رفته‌اند اما همان یک بار استفاده کافی است تا فرد باز هم به سمت آن کشیده شود. افزایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم، بروز سکته مغزی یا قلبی، پرخاشگری،کاهش اشتها، تشویش و اضطراب، تعریق زیاد، بی‌قراری و بی‌خوابی، سرگیجه و تشنج برخی از عوارض مصرف شیشه است.

متاسفانه این موارد در برخی اوقات و به دلیل کم توجهی نسبت به سلامت جسمی منجر به مرگ هم می‌شود. همین ویژگی‌‌هاست که این ماده را به یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر تبدیل کرده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد

توصیه هایی در مورد ترک اعتیاد به شیشه

در زمان ترک شیشه موارد زیر را جدی بگیرید:

۱ـ از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید چرا که ممکن است فرد را با پیامد ها و عوارض جبران ناپذیری روبرو نماید.

۲ـ حتما برای درمان و ترک شیشه از یک فرد متخصص و درمانگر مشورت بگیرید.

۳ـ بعد از تمام شدن دوره درمانی حتما به یک پزشک برای مطمئن شدن از خارج شدن سموم از بدن فرد معتاد مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد به شیشه با روش ماتریکس

روش درمانی ماتریکس، از جمله روش های درمانی غیر دارویی در افراد وابسته به شیشه است که جز،در موارد نادر نیازی به بستری کردن بیمار نیست. این روش معروفترین و شناخته شده ترین روش درمان اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست . در الگوی درمانی ماتریکس، برای درمان اعتیاد به شیشه، جلسات آموزشی نیز برای خانواده فرد معتاد در نظر گرفته شده است تا خانواده هم آگاهی و دانش لازم، در مورد این بیماری و نحوه رفتار صحیح با فرد معتاد را بعد از درمان بیاموزند.

هر جلسه درمان ماتریکس، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت می باشد. در این جلسات، اتفاقات روزهای گذشته و مسائل مطرح شده در جلسه قبل مرور می گردد و بعد بیان دستور جلسه بعد ادامه می یابد. انجام آزمایشات ادرار به صورت زمان بندی شده و تصادفی از جمله اجزاء مهم در الگوی درمانی ماتریکس در ترک شیشه می باشد که معمولات در مراکز درمانی ترک اعتیاد قبل از برگزاری جلسه انجام می شود تا درمانگر بتواند بر اساس نتایج آزمایشات در طول دوره درمان، وضعیت پیشرفت بیمار و مسیر بهبودی او را ارزیابی کند و آموزش ها و مداخلات درمانی خود را مطابق با بهبود فرد تنظیم نماید.

این برنامه درمانی در سطح بالایی از ساختارمندی قرار دارد و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصی تعیین شده است. روش ماتریکس برای 16 هفته برنامه ریزی شده است اما بسته به وضعیت بیمار می تواند تا یک سال طول بکشد.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد

تأثیر روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس در درمان اعتیاد به شیشه و مواد دیگری مثل کوکائین موفقیت زیادی داشته است. مطالعات سطح بالایی از اثرگذاری و ماندگاری در ترک را نشان می دهند. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد ، مراکز ترک اعتیاد و سازمان ها در سراسر دنیا این روش را به عنوان مؤثرترین روش ترک اعتیاد به مواد محرک معرفی می کنند.

روش ماتریکس در افرادی که در ترک اعتیاد به روش های دیگر شکست خورده اند اثرگذاری بالایی نشان داده است. البته باید در نظر گرفت عواملی دیگری نیز در اثرگذاری ترک اثر دارند یکی از مهم ترین آن ها نقش خانواده در ترک اعتیاد می باشد.

پایه های درمانی روش ماتریکس

هر روش درمانی برای اثرگذاری به پایه های علمی مستحکمی نیاز دارد. بسیاری از روش ها از یک روش و پایه ثابت روانی یا پزشکی استفاده می کنند. روش ماتریکس به عنوان یک روش التقاطی از رویکردهای مختلفی بهره می برد که به آن ها می پردازیم. هر کدام از این روش ها به تنهایی موفقیت و اثرگذاری بالایی دارند که باعث می شود ترک اعتیاد به روش ماتریکس به عنوان ترکیبی از این روش ها به افرادی که در روش های دیگر تجربه ناموفق داشته اند برای ترک اعتیاد کمک کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان فردمحور و حمایتی

خانواده درمانی و زوج درمانی

گروه درمانی

گروه های NA

رفتار درمانی

مصاحبه انگیزشی

ارتقاء مهارت های اجتماعی

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید

ترک اعتیاد شیشه

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد. عوارض مصرف این ماده ، بسیار خطرناک و سنگین است. مصرف‌کنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف ، گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند. در این مدت ، سطح انرژی بسیار بالا ، توهم شدید و خیره شدن به یک نقطه خاص برای چندین ساعت و همینطور رفتارهای بی‌پروا، از حالات نشئگی این ماده محسوب می‌شود.

پس از بین رفتن اثر این ماده، شخص مصرف‌کننده طوری احساس خستگی و کوفتگی می‌کند که ممکن است حدود 48 ساعت یا 2 شبانه‌روز به صورت پیوسته خواب باشد و پس از بیداری سردردهای شدید ، بی‌قراری ، لرزش و حرکات غیرعادی اعضاء بدن مثل دست و سر از حالات آن است.

عوارض ترک اعتیاد شیشه

خستگی بیش از حد

افسردگی و نا امیدی

کند شدن حرکت های اعضای بدن

زیاد خوابیدن یا نخوابیدن

افزایش اشتها

بی تفاوتی

گوشه گیری

وسوسه شدید برای مصرف دوباره

این نشانه ها همزمان با پیشرفت روند بهبودی فرد بیمار کم کم ناپدید می شوند

چطور دوباره به مصرف شیشه برنگردیم؟

از آنجایی که همیشه وسوسه شدن شما در همه ی مراحل درمان با شماست باید به برنامه های آموزشی خود اهمیت دهید و از جلسات و گردهمایی ها و جلسه های روانکاوی و مشاوره غافل نشوید و سعی کنید قبول کنید که شما هم بخشی از این اجتماع هستید و از آنها جدا و دور افتاده نیستید.

نکاتی باعث می شود ترک اعتیاد شیشه با دوام تر باشد:

مصرف شیشه باعث می شود افرادی که مصرف می کردند کمی ضد اجتماع بار بیایند و همین موضوع باعث القای حس بی ارزش بودن و بی لیاقتی در این افراد می شود. این افراد حتی بعد از بهبود کامل تا مدتی باید به جلسات روانکاوی و گردهمایی هایی که حس خوبی به آنها می دهد بروند.و صد البته نرفتن با دوستان قدیمی، پاتوق های سابق و مکان هایی که یادگاری از زمان مصرف دارند یکی از حیاتی ترین موارد مربوط به این قضیه هستند، پس حتما از چنین آدمها و مکان های دوری کنید.

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

آشنایی با درمان اعتیاد به شیشه به روش ماتریکس

اعتیاد از بیماری هایی است که از گذشته تا کنون وجود داشته و در حال حاضر نیز با مصرف مواد صنعتی ادامه یافته است. افراد مبتلا به اعتیاد، نه تنها از نظر فردی و خانوادگی با مشکلات فراوان روبرو شده که از نظر اجتماعی طرد شده و از حوزه کار و تلاش در جامعه نیز بتدریج حذف می شوند.

به همین دلیل گروه های مختلف مبارزه با آسیب های اجتماعی، درمانگران و فعالان حاضر در کمپ های ترک اعتیاد جهت حل این آسیب، ترک مواد مخدر و روش های ترک شیشه تمرکز نموده و تلاش های بی وقفه ایی را در جهت رفع موانع و مشکلات معتادان بکار بسته اند. در همین راستا روش های مشاوره ایی فردی و خانوادگی، روش های درمانی و بطور کلی انواع مختلفی از روش های ترک اعتیاد جهت رهایی از وابستگی به انواع مواد مخدر بکار گرفته می شوند. در حال حاضر، از روشی به نام ماتریکس برای درمان اعتیاد به شیشه استفاده می شود.

ترک اعتیاد به شیشه به دلیل وابستگی بالا فرد به آن، باید حتما با مشاوره و تحت نظر یک درمانگر متخصص صورت گیرد. ترک شیشه در صورتی که فرد تمایل واقعی به درمان داشته باشد، با استفاده از الگو های درمانی نوین امکان پذیر است. متاستفانه هر گونه اقدامی برای درمان تا زمانی که فرد، به تشخیص درستی در مورد اعتیاد و عوارض ناشی از آن نرسیده باشد، بی ثمر خواهد بود. خانواده ها، می توانند با استفاده از مشاوره ترک اعتیاد، فرد را از پیامد ها و عوارض سنگین مصرف ماده مخدر شیشه آگاه سازند.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است که برای مواد محرکی مثل کوکائین و شیشه (متامفتامین) استفاده می شود. میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش ماتریکس برای ترک ترک اعتیاد به مواد محرک به ویژه برای ترک اعتیاد به شیشه با موفقیت بالایی همراه بوده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است

ماده مخدر شیشه چیست؟

متامفتامین یا همان شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که با تحریک اعصاب، هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد. این ماده سفید رنگ تلخ بوده و به آسانی در مایعات حل می‌شود. ماده مخدر شیشه از طریق بینی یا خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی مصرف می‌شود. شاید برایتان سوال پیش آید که افراد چرا ترغیب می‌شوند به دنبال مصرف این ماده بروند و یا اینکه مصرف شیشه چه حالاتی در فرد ایجاد می‌کند. داشتن انرژی بالا و حالت سرخوشی اولین چیزی است که فرد را ترغیب به مصرف می‌کند.

حالات روانی ناشی از کشیدن در بینی ۳ تا ۵ دقیقه به طول می‌انجامد، ولی مصرف خوراکی آن حالاتی ایجاد می‌کند که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این حالات سرخوشی در اثر مصرف طولانی مدت دیگر با مقادیر کم ماده بوجود نمی‌آید و فرد مصرف‌کننده برای دستیابی مجدد به آن حالات و یا تشدید آن‌ها، مقادیر مصرف ماده را افزایش می‌دهد و همین کار باعث اعتیاد فرد به متامفتامین یا شیشه می‌شود.

به طور کلی شیشه اغلب به صورت تفریحى در مهمانى‌ها و براى بالابردن و وسعت دادن به لذات جنسى و در بعضى موارد براى بیدار ماندن مصرف می‌شود. همچنین از آنجایی که متامفتامین به طور موقت میل جنسی را افزایش می‌دهد برخی افراد با هدف رفع بی‌میلی جنسی به سراغ این ماده می‌روند اما این افراد باید بدانند ادامه مصرف این ماده مخدر سبب کاهش میل جنسی و اختلال در توان جنسی به ویژه در مردان می‌شود.

متاسفانه ماده مخدر شیشه به شدت اعتیاد آور است و در اثر مصرف (حتی کوتاه مدت) عوارض زیادی برای فرد دارد. گاه در برخی از نوجوانان و جونان دیده می‌شود که تنها از سر کنجکاوی به سراغ مصرف آن رفته‌اند اما همان یک بار استفاده کافی است تا فرد باز هم به سمت آن کشیده شود. افزایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم، بروز سکته مغزی یا قلبی، پرخاشگری،کاهش اشتها، تشویش و اضطراب، تعریق زیاد، بی‌قراری و بی‌خوابی، سرگیجه و تشنج برخی از عوارض مصرف شیشه است.

متاسفانه این موارد در برخی اوقات و به دلیل کم توجهی نسبت به سلامت جسمی منجر به مرگ هم می‌شود. همین ویژگی‌‌هاست که این ماده را به یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر تبدیل کرده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد

توصیه هایی در مورد ترک اعتیاد به شیشه

در زمان ترک شیشه موارد زیر را جدی بگیرید:

۱ـ از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید چرا که ممکن است فرد را با پیامد ها و عوارض جبران ناپذیری روبرو نماید.

۲ـ حتما برای درمان و ترک شیشه از یک فرد متخصص و درمانگر مشورت بگیرید.

۳ـ بعد از تمام شدن دوره درمانی حتما به یک پزشک برای مطمئن شدن از خارج شدن سموم از بدن فرد معتاد مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد به شیشه با روش ماتریکس

روش درمانی ماتریکس، از جمله روش های درمانی غیر دارویی در افراد وابسته به شیشه است که جز،در موارد نادر نیازی به بستری کردن بیمار نیست. این روش معروفترین و شناخته شده ترین روش درمان اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست . در الگوی درمانی ماتریکس، برای درمان اعتیاد به شیشه، جلسات آموزشی نیز برای خانواده فرد معتاد در نظر گرفته شده است تا خانواده هم آگاهی و دانش لازم، در مورد این بیماری و نحوه رفتار صحیح با فرد معتاد را بعد از درمان بیاموزند.

هر جلسه درمان ماتریکس، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت می باشد. در این جلسات، اتفاقات روزهای گذشته و مسائل مطرح شده در جلسه قبل مرور می گردد و بعد بیان دستور جلسه بعد ادامه می یابد. انجام آزمایشات ادرار به صورت زمان بندی شده و تصادفی از جمله اجزاء مهم در الگوی درمانی ماتریکس در ترک شیشه می باشد که معمولات در مراکز درمانی ترک اعتیاد قبل از برگزاری جلسه انجام می شود تا درمانگر بتواند بر اساس نتایج آزمایشات در طول دوره درمان، وضعیت پیشرفت بیمار و مسیر بهبودی او را ارزیابی کند و آموزش ها و مداخلات درمانی خود را مطابق با بهبود فرد تنظیم نماید.

این برنامه درمانی در سطح بالایی از ساختارمندی قرار دارد و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصی تعیین شده است. روش ماتریکس برای 16 هفته برنامه ریزی شده است اما بسته به وضعیت بیمار می تواند تا یک سال طول بکشد.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد

تأثیر روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس در درمان اعتیاد به شیشه و مواد دیگری مثل کوکائین موفقیت زیادی داشته است. مطالعات سطح بالایی از اثرگذاری و ماندگاری در ترک را نشان می دهند. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد ، مراکز ترک اعتیاد و سازمان ها در سراسر دنیا این روش را به عنوان مؤثرترین روش ترک اعتیاد به مواد محرک معرفی می کنند.

روش ماتریکس در افرادی که در ترک اعتیاد به روش های دیگر شکست خورده اند اثرگذاری بالایی نشان داده است. البته باید در نظر گرفت عواملی دیگری نیز در اثرگذاری ترک اثر دارند یکی از مهم ترین آن ها نقش خانواده در ترک اعتیاد می باشد.

پایه های درمانی روش ماتریکس

هر روش درمانی برای اثرگذاری به پایه های علمی مستحکمی نیاز دارد. بسیاری از روش ها از یک روش و پایه ثابت روانی یا پزشکی استفاده می کنند. روش ماتریکس به عنوان یک روش التقاطی از رویکردهای مختلفی بهره می برد که به آن ها می پردازیم. هر کدام از این روش ها به تنهایی موفقیت و اثرگذاری بالایی دارند که باعث می شود ترک اعتیاد به روش ماتریکس به عنوان ترکیبی از این روش ها به افرادی که در روش های دیگر تجربه ناموفق داشته اند برای ترک اعتیاد کمک کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان فردمحور و حمایتی

خانواده درمانی و زوج درمانی

گروه درمانی

گروه های NA

رفتار درمانی

مصاحبه انگیزشی

ارتقاء مهارت های اجتماعی

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید

ترک اعتیاد شیشه

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد. عوارض مصرف این ماده ، بسیار خطرناک و سنگین است. مصرف‌کنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف ، گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند. در این مدت ، سطح انرژی بسیار بالا ، توهم شدید و خیره شدن به یک نقطه خاص برای چندین ساعت و همینطور رفتارهای بی‌پروا، از حالات نشئگی این ماده محسوب می‌شود.

پس از بین رفتن اثر این ماده، شخص مصرف‌کننده طوری احساس خستگی و کوفتگی می‌کند که ممکن است حدود 48 ساعت یا 2 شبانه‌روز به صورت پیوسته خواب باشد و پس از بیداری سردردهای شدید ، بی‌قراری ، لرزش و حرکات غیرعادی اعضاء بدن مثل دست و سر از حالات آن است.

عوارض ترک اعتیاد شیشه

خستگی بیش از حد

افسردگی و نا امیدی

کند شدن حرکت های اعضای بدن

زیاد خوابیدن یا نخوابیدن

افزایش اشتها

بی تفاوتی

گوشه گیری

وسوسه شدید برای مصرف دوباره

این نشانه ها همزمان با پیشرفت روند بهبودی فرد بیمار کم کم ناپدید می شوند

چطور دوباره به مصرف شیشه برنگردیم؟

از آنجایی که همیشه وسوسه شدن شما در همه ی مراحل درمان با شماست باید به برنامه های آموزشی خود اهمیت دهید و از جلسات و گردهمایی ها و جلسه های روانکاوی و مشاوره غافل نشوید و سعی کنید قبول کنید که شما هم بخشی از این اجتماع هستید و از آنها جدا و دور افتاده نیستید.

نکاتی باعث می شود ترک اعتیاد شیشه با دوام تر باشد:

مصرف شیشه باعث می شود افرادی که مصرف می کردند کمی ضد اجتماع بار بیایند و همین موضوع باعث القای حس بی ارزش بودن و بی لیاقتی در این افراد می شود. این افراد حتی بعد از بهبود کامل تا مدتی باید به جلسات روانکاوی و گردهمایی هایی که حس خوبی به آنها می دهد بروند.و صد البته نرفتن با دوستان قدیمی، پاتوق های سابق و مکان هایی که یادگاری از زمان مصرف دارند یکی از حیاتی ترین موارد مربوط به این قضیه هستند، پس حتما از چنین آدمها و مکان های دوری کنید.

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

۱۶ نشانه HIV

در مراحل اولیه عفونت HIV، هیچ نشانه متداولی وجود ندارد و ممکن است فرد مبتلا اصلاً از وجود بیماری در خود مطلع نباشد. به همین دلیل خیلی مهم است که در مواقع خاص مخصوصاً رابطه‌جنسی محافظت‌نشده یا استفاده از داروهای درون‌وریدی حتماً آزمایش بدهید.
در زیر به برخی از علائم وجود HIV در بدنتان اشاره می‌کنیم:

۱. تب
یکی از اولین نشانه‌های ARS می‌تواند تب خفیف، تا حدود ۱۰۲ درجه فارنهایت باشد.
این تب اگر اتفاق بیفتد معمولاً با علائم خفیف دیگر مثل خستگی، تورم غدد لنفاوی و گلودرد همراه خواهد بود.
در این نقطه ویروس به سمت جریان‌خون در حال حرکت است و شروع به تکثیر به تعداد بالا می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سیستم ایمنی بدن واکنش التهابی نشان می‌دهد.


۲. خستگی
واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدنتان می‌تواند باعث شود احساس خستگی و بی‌حالی کنید. خستگی می‌تواند هم یکی از علائم اولیه HIV باشد و هم از علائم آخری آن.


۳. درد عضلانی، درد مفصلی و تورم گره‌های لنفاوی
ARS معمولاً با آنفولانزا، مونونوکلئوز یا سایر عفونت‌های ویروسی، حتی سفلیس و هپاتیت، اشتباه گرفته می‌شود.
جای تعجب نیست که بسیاری از علائم این بیماری‌ها یکسان هستند، مثل درد در مفاصل و عضلات و تورم گره‌های لنفاوی.
گره‌های لنفاوی بخشی از سیستم‌ایمنی بدن شما هستند و زمانیکه عفونتی وارد بدن شود، متورم می‌شوند. بسیاری از آنها در زیربغل، کشاله‌های ران و گردن وجود دارند.


۴. گلودرد و سردرد
درست مثل سایر علائم، گلودرد و سردرد هم فقط در موقعیت جزء علائم ARS تشخیص داده می‌شوند.
اگر اخیراً رفتارهای پرخطر داشته‌اید، انجام تست HIV عاقلانه‌ترین کار است. بخاطر خودتان و دیگران این آزمایش را انجام دهید: HIV در مراحل اولیه خود بیشتر عفونی است.
به خاطر داشته باشید که بدن هنوز برای HIV پادتن تولید نکرده است به همین دلیل تست پادتن آن را از بین نمی‌برد. ممکن است هفته‌ها تا ماه‌ها طول بکشد تا پادتن‌های HIV در آزمایش خون مشخص شوند.


۵. جوش و دانه‌های پوستی
جوش‌های پوستی ممکن است هم در ابتدا و انتهای دوره HIV/AIDS پدیدار شود.
این جوش‌ها ممکن است در هر نقطه‌ای از بدنتان ایجاد شوند که اگر توضیح و علت دیگری نداشتند، بهتر است حتماً تست HIV انجام دهید.


۶. حالت‌تهوع، استفراغ و اسهال
۳۰ تا ۶۰ درصد افراد در مراحل اولیه HIV به حالت‌تهوع، استفراغ یا اسهال دچار می‌شوند.
این علائم همچنین ممکن است در نتیجه درمان ضدویروسی و بعدها در روند عفونت درنتیجه عفونتی دیگر اتفاق بیفتد.
اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌های معمول واکنش ندهد نیز می‌تواند نشانه‌ای از این ویروس باشد.


۷. کاهش وزن
کاهش وزن نشانه بیماری پیشرفته‌تر است و می‌تواند درنتیجه اسهال شدید اتفاق بیفتد. اگر در حال کم کردن وزن هستید، یعنی سیستم‌ایمنی بدنتان بسیار ضعیف شده است. در این وضعیت، بیمار حتی اگر تغذیه خوبی داشته باشد و تا آنجا که می‌تواند غذا بخورد باز هم وزن زیادی کم می‌کند. این مشکل معمولاً در مراحل آخری بیماری اتفاق می‌افتد. این روزها اما با کمک درمان ضدویروسی این مشکل کمتر شده است.


۸. سرفه‌های خشک
این نشانه --سرفه‌های موذی که ممکن است هفته‌ها طول بکشد و به نظر می‌رسد که هیچوقت بهتر نخواهد شد-- یکی از متداول‌ترین نشانه‌های بیماری در بیماران مبتلا به HIV که در مراحل پیشرفته بیماری خود قرار دارند می‌باشد.


۹. سینه‌پهلو
سرفه و کاهش وزن ناشی از این بیماری ممکن است موحب بروز بیماری جدی شود که توسط میکروبی ایجاد می‌شود که اگر سیستم‌ایمنی بدنتان خوب کار می‌کرد هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کرد. بیماری‌های فرصت‌طلب مختلفی وجود دارند و هرکدام از آنها به طور متفاوتی بروز می‌یابند. علاوه بر سینه‌پهلو، از بیماری‌های فرصت‌طلب می‌توان به عفونت انگلی توکسوپلاسموز که بر مغز اثر می‌گذارد، نوعی ویروس تبخال که سیتومگالوویروس نامیده می‌شود و نوعی عفونت قارچی مثل برفک اشاره کرد.


۱۰. تعرق شبانگاهی
تقریباً نیمی از افراد در مراحل اولیه عفونت HIV دچار تعرق شبانه می‌شوند. این مشکل با پیشرفت بیماری ممکن است وخیم‌تر شود و ارتباطی با ورزش کردن یا دمای اتاق ندارد.
نادیده گرفتن این مشکل که تقریباً مشابه گُرگرفتگی است که زنان در شروع یائسگی دچار آن می‌شوند بسیار دشوار است زیرا تمام لباس‌ها و ملحفه‌هایتان را خیس می‌کند.


۱۱. تغییر ناخن‌ها
یکی دیگر از نشانه‌های آخری عفونت HIV تغییراتی مثل ضخیم و خمیده شدن ناخن‌ها، شکاف برداشتن و تغییر رنگ آنها می‌باشد.
این مشکل معمولاً در اثر عفونت قارچی مثل کاندیدا اتفاق می‌افتد. بیمارانی که سیستم‌ایمنی بدنشان ضعیف شده است بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی هستند.


۱۲. عفونت‌های قارچی
عفونت قارچی دیگر که در مراحل آخری این بیماری ایجاد می‌شود، تبخال است که عفونتی دهانی است که توسط کاندیدا که نوعی قارچ است، ایجاد می‌شود.
تبخال یک عفونت قارچی متداول است که معمولاً در دهان یا مری ایجاد می‌شود و بلعیدن را مشکل می‌کند.


۱۳. سردرگمی و مشکل در تمرکز
مشکلات شناختی نیز می‌توانند یکی از نشانه‌های جنون ناشی از HIV باشند که معمولاً در مراحل آخری این بیماری پدیدار می‌شوند.
علاوه بر سردرگمی و مشکل برای تمرکز، جنون ناشی از HIV شامل مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری مثل عصبانیت و آسیب‌پذیری و زودرنجی نیز می‌شود.
حتی ممکن است تغییرات حرکتی نیز به دنبال داشته باشد: دست و پاچلفتی شدن، نداشتن هماهنگی و مشکل در کارهایی که نیاز به مهارت‌های حرکتی دارد مثل نوشتن.


۱۴. تاول تبخالی و تبخال تناسلی
تبخال دهانی و تبخال تناسلی نیز می‌توانند هم نشانه‌هایی از ARS و هم عفونت HIV باشد.
همچنین داشتن تبخال یکی از عوامل‌خطرزا برای ایجاد HIV است. دلیل آن این است که تبخال تناسلی می‌تواند موجب زخم‌هایی شود که وارد شدن HIV به بدن در حین رابطه‌جنسی را آسان‌تر می‌کند. و شیوع تبخال در افرادیکه مبتلا به HIV هستند معمولاً شدیدتر است زیرا سیستم‌ایمنی ضعیف‌تری دارند.


۱۵. سوزن‌سوزن شدن و ضعف
در مراحل آخر HIV ممکن است احساس سوزن‌سوزن شدن و کرختی در دست‌ها و پاها ایجاد شود که به آن نوروپاتی محیطی می‌گویند که در افرادیکه دیابت کنترل‌نشده دارند نیز اتفاق می‌افتد.
در این وضعیت عصب‌ها تخریب می‌شوند. این علائم با مسکن‌ها و داروهای ضدغش برطرف می‌شوند.


۱۶. بر هم خوردن نظم قاعدگی
HIV پیشرفته احتمال برهم خوردن نظم قاعدگی را افزایش داده و عادت‌های ماهیانه معمولاً کم‌تر و سبک‌تر می‌شوند.
اما این تغییرات بیشتر به دلیل کاهش‌وزن و پایین آمدن سطح سلامت زنان مبتلا به این عفونت می‌باشد تا خود عفونت.عفونت HIV همچنین با یائسگی زودرس در ارتباط است (۴۷ تا ۴۸ سالگی در زنان مبتلا در مقایسه با ۴۹ تا ۵۱ سالگی در زنان سالم).

منبع:mardoman.net

آنچه باید درباره بیماری ایدز بدانید

ایدز یا نشانگان نقص اکتسابی ایمنی در اثر ویروسی به نام HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) به وجود می آید.
از زمان آلوده شدن بدن به HIV تا بروز ایدز ممکن است ۶ ماه تا ده سال و یا بیش تر طول بکشد در این مدت گرچه فرد به ظاهر سالم به نظر می رسد، اما ناقل بیماری است و می تواند افراد دیگر را آلوده کند.

AIDS مخفف عبارت «نشانگان نقص ایمنی اکتسابی» به زبان انگلیسی است. بر اثر تخریب یاخته های دستگاه ایمنی بدن ناشی از اچ آی وی، برخی بیماریها و عفونتها فرصت مبتلاء کردن انسان را پیدا می کنند که موجب نشانه ها و علائم متنوعی در بدن می شود.

برخی از این نشانه ها اولین بار در سال ۱۹۸۱ میلادی در افراد بالغ جوانی دیده شد که دچار نقص های ایمنی مادرزادی نبودند و این تعجب پزشکان را برانگیخته بود. به همین لحاظ مجموعهٔ این علائم را «نشانه های نقص ایمنی اکتسابی» یا ایدز نام نهادند، چون نمی توانستند آن را به بیماری مشخصی نسبت دهند و هنوز اچ.آی.وی شناخته نشده بود.

بنابراین ایدز مرحله ای است که اچ.آی.وی مدتها (چندماه تا چند سال) در بدن حضور داشته و موجب تخریب اکثر یاخته های دستگاه دفاعی بدن شده است و فرد مبتلاء مستعد بروز بیماریهای عفونی، سرطانها و مشکلات دیگر می گردد.


اهمیت
اچ.آی.وی/ایدز معضلی پزشکی بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده اند. از آغاز کشف اولین مبتلایان آن در خرداد سال ۱۳۶۰ تاآواخر سال ۱۳۸۳ در سراسر جهان بیش از ۶۳ میلیون نفر مبتلا شده اند و ۲۳ میلیون نفر فوت کرده اند.

در حدود نیمی از کسانی که دچار ایدز هستند قبل از ۲۵ سالگی آلوده شده اند و بدون دارو اغلب قبل از ۳۵ سالگی می میرند. هر روز ۱۴۰۰۰ نفر جدید به مبتلایان اضافه می شود که نیمی زن هستند و نیز نیمی ۱۵ تا ۲۵ ساله هستند.

زنان و دختران به دلائل زیستی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیش از مردان در معرض خطر ابتلاء و آسیب ناشی از ایدز هستند. در کشور ایران تعداد افراد مبتلای ثبت شده ۱۱۹۳۰ نفر تا اول فروردین ماه ۱۳۸۴ است که در طی ۳ سال گذشته بیش از دو و نیم برابر شده است، و رشدی لگاریتمی از خود نشان می دهد. تخمین زده می شود که بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مبتلای ناشناخته در ایران حضور داشته باشند.

بنابراین لازم است همه و به ویژه نوجوانان و جوانان آموزشهایی در راستای پیشگیری ببینند چون تاکنون واکسن و یا علاج قطعی برای این مشکل کشف نشده است و در آینده نزدیک نیز امکان پذیر نیست.


ایدز در ایران
در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۸۵ رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت اعلام كرد که براساس آخرین آمار موجود در کشور، تعداد افرادی كه تا اول مهرماه امسال (۱۳۸۵) در كشور به ویروس ایدز مبتلا شده و شناسایی شده اند ۱۳ هزار و ۷۰۲ نفر هستند. وی همچنین افزود که: "البته همچنان تخمین زده می شود که همکنون حدود ۷۰ هزار نفر در ایران ناقل این بیماری باشند".


راه های انتقال بیماری ایدز
اچ آی وی در مایعات داخلی و مترشحه بدن انسان مبتلاء (بجز عرق و تا حدودی بزاق) وجود دارد، اما فقط از راه آمیزش جنسی، تبادل خون یا فرآورده های آن و از مادر مبتلاء به جنین قابل سرایت از فردی به فرد دیگر است.


۱) آمیزش جنسی اگر زن یا مردی به ویروس ایدز آلوده باشد، می تواند ویروس را از راه تماس جنسی به دیگری منتقل کند. تماس جنسی موقعی ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود که یک طرف دچار اچ.آی.وی/ایدز باشد و تبادل یا تماس مایعات بدن طرفین رخ دهد.

بنابراین تماس جنسی مرد با مرد، مرد با زن، زن با زن در این شرایط ممکن است موجب سرایت شود. لازم به ذکر است در مقاربتها حتی اگر انزال (خروج منی از آلت مرد) هم رخ ندهد امکان سرایت وجود دارد چون مایعات مترشحهٔ قبل از آن هم حاوی ویروس هستند.


۲) تبادل خون انتقال خون و فراورده های آن اگر بدون اقدامات تشخیصی و ویروس زدایی انجام شود به احتمال بسیار زیادی موجب سرایت اچ.آی.وی می شود. امری که در کشور ما نیز برای بیماران هموفیلی و تالاسمی رخ داده است. لازم به ذکر است اهداء خون خطری برای سرایت به فرد اهداءکننده ندارد و فقط دریافت کنندگان خون در معرض خطرند.

همچنین علیرغم انجام آزمایش های تشخیصی بر روی تمام نمونه های خون در حال حاضر اگر دوره پنجره را در نظر بگیریم که در آن نتیجه آزمایش منفی خواهد بود، بنابراین هر دریافت خون و فرآورده های آن باید برای آزمایش اچ.آی.وی اقدام کند.

راه دیگر تبادل خون استفاده از سرنگ و ابزارهای تزریق مشترک (مانند پمپ دست ساز) است که مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی به ناچار یا ناآگاهانه از آنها استفاده می کنند. استفاده از هر نوع وسایل تیز و برنده ای که به خون فرد مبتلا به اچ.آی.وی/ایدز آغشته شده باشد، مانند سرنگ، سوزن، مسواک (در صورت ایجاد خونریزی لثه) و وسایل خالکوبی ممکن است ویروس را منتقل کند. راه دیگر هم سرایت از طریق پیوند اعضاء (کلیه، کبد، لوزالمعده و ...) است.


۳) مادر به جنین یا نوزاد مادران باردار اگر مبتلاء به اچ.آی.وی باشند محتمل است که در حین بارداری یا هنگام زایمان ویروس به فرزند آنان سرایت کند. همچنین شیردادن مادران اچ.آی.وی مثبت به فرزندانشان ممنوع است چون ویروس درون شیر نیز ترشح شده و منتقل می شود.

انتقال در مراحل مختلف بارداری بدون داروهای پیشگیرانه در ۲۵% تا ۴۰% رخ می دهد. در صورتی که خانم های اچ.آی.وی مثبت باردار بشوند لازم است داروهایی مصرف کنند که احتمال سرایت به فرزندشان را کم می کند.

همچنین نوزاد متولد شده از این مادران باید مدتی داروی ضد اچ.آی.وی بگیرد و شش هفته و ۱۸ ماه پس از تولد آزمایش اچ.آی.وی بشود تا وضعیت ابتلائش مشخص گردد.


در صورت ارتباط جنسی با شخص مبتلاء (مرد با زن / مرد با مرد)، احتمال آلوده شدن کدام یک بیشتر است؟
خطر انتقال ویروس اچ.آی.وی در مردان همجنسگرا بیشتر و تقریباً دو برابر مردان غیر همجنسگرا ست. درضمن خطر دریافت ویروس در بین مردان همجنسگرا در فرد مفعول بیشتر است.

احتمال انتقال آلودگی در هر بار آمیزش جنسی از مرد به زن(نزدیکی مهبلی) در حدود ۱/۱ درصد است و احتمال انتقال آلودگی از زن به مرد (نزدیکی مهبلی) در حدود .۰.۳ درصد است. اما حتی یکبار تماس جنسی هم ممکن است منجر به سرایت اچ.آی.وی شود (این ارقام احتمال آماری است) بنابراین با این که احتمال سرایت در یک رابطه جنسی خیلی کم است اما صفر نیست!! .

حتی مردانی وجود دارند که تنها با یک نزدیکی با زن اچ.آی.وی مثبت مبتلاء شده اند یا زنانی که با یکبار آمیزش با مردان اچ.آی.وی مثبت دچار شده اند.

در چه مواقعی احتمال سرایت از راه جنسی بیشتر می شود؟
اگر زخم یا عفونت تناسلی وجود داشته باشد، اگر تماس جنسی با خشونت یا اجبار باشد، اگر فردی شرکای جنسی متعدد داشته باشد و نیز در مقاربت خشک خطر سرایت بیشتر است.

همچنین در آمیزش جنسی مقعدی (مقاربت از راه پشت) احتمال سرایت بیشتر از راه مهبلی است. ازدواج موقت (متعه، صیغه) چون معمولاً طرفین سابقه ازدواج های منجر به طلاق یا موقت متعدد با دیگر افراد هم دارند یک عامل گسترش بیماریهای مقاربتی و از جمله ایدز می تواند باشد.


آیا جلق زدن (استمناء) ممکن است موجب ایدز شود؟
جلق زدن به معنی استفاده از دست برای تحریک اندامهای جنسی است که معمولاً برای رسیدن به اوج احساس جنسی (ارگاسم) بکار می رود و توسط خود فرد یا شریک جنسی او انجام می شود. سرایت HIV در نتیجه جلق زدن تقریباً ناممکن است.


آیا معاشقه (بدون آمیزش جنسی) باعث سرایت می شود؟
اچ.آی.وی از راه تماس های سطحی (بوسیدن، در آغوش گرفتن، لمس بدن) که عشق بازی یا معاشقه خوانده می شود و کارهایی مثل غذا خوردن در ظروف مشترک، استفاده از حمام یا استخر مشترک انتقال نمی یابد. البته بوسه فرانسوی که با مکیدن لبها و زبان طرف مقابل انجام می شود ممکن است باعث سرایت اچ.آی.وی شود.

منبع:aftabir.com



در این مقاله با بیماری ایدز و مراحل نفوذ ویروس HIV به بدن بیش‌تر آشنا می‌شوید.

بیماری ایدز از جمله کشنده‌ترین بیماری‌های حال حاضر جهان است که سالانه تعداد زیادی قربانی می‌گیرد، این بیماری نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و افراد مختلفی را به خود دچار ساخته است؛ اما این که دقیقا بیماری ایدز چیست و چه علائمی نشان از این بیماری دارد را در این مقاله دنبال کنید.

بیماری ایدز چه نوعی بیماری ای است؟

ویروس HIV با ورود به بدن انسان موجب بروز بیماری ایدز می‌شود، به طوری که با ابتلا به این بیماری قدرت دفاعی بدن رفته رفته کاهش پیدا می‌کند و هر نوع میکروبی به راحتی فرد را بیمار می‌کند؛ اما از کجا بفهمیم که به بیماری ایدز مبتلاییم یا نه؟ رایج‌ترین علائم این بیماری چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید که ویروس HIV در ۳ مرحله رخ می‌دهد و بی‌توجهی به آن اوضاع را بدتر و وخیم‌تر می‌کند. به طوری که سیستم ایمنی بدن رو به زوال می‌رود.

علائم بیماری ایدز, نشانه های بیماری ایدز

بیماری ایدز از جمله کشنده‌ترین بیماری‌های حال حاضر جهان است

شایع‌ترین علائم ایدز چیست و شامل چه مراحلی می‌شود؟

مرحله یک: عفونت حاد HIV

ابتلا شدن به ویروس HIV به همین راحتی قابل تشخیص نیست و زمان می‌برد. زمانی که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با این ویروس است برخی علائم بروز داده می‌شود که اغلب این مدت زمان در عرض ۲ تا ۶ هفته پس از مبتلا شدن است. نام این سندروم حاد رتروویروسی یا عفونت ویروسی اولیه است؛ اما علائم ایدز در این مرحله چیست؟

در این مرحله تشخیص بیماری سخت‌تر است؛ چون نشانه‌ها در این جا شبیه به بیماری‌های دیگر ویروسی مانند آنفولانزا هستند. همچنین علائم پس از یک یا دو هفته از بین می‌روند.

اما این علائم شامل مواردی مثل اسهال، سردرد، استفراغ، تهوع، درد ماهیچه‌ها، خستگی، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، تب و جوش یا بثورات قرمز بدون خارش می‌شوند.

به همین خاطر با مراجعه به پزشک متخصص از ابتلا به بیماری ایدز پیش گیری کنید، شما با آگاهی به هنگام از این بیماری از خود و اطرافیانتان محافظت خواهید کرد.

همچنین تب بلند مدت از علائم اولیه و شایع بیماری ایدز به شمار می‌رود.

مرحله دو: عفونت مزمن HIV

پس از شکست سیستم ایمنی شما در مقابل ویروس HIV علائم ایدز هم از بین می‌رود و طبقه نظر پزشکان این دوره نامنظم و بالینی پنهان نامیده می شود.

نکته!

معمولا مبتلایان به ایدز خود متوجه بیماری شان نیستند و به همین دلیل ممکن است به صورت ناخودآگاه HIV را به دیگران هم انتقال دهند.

همچنین گاهی بیمار پس از گذشت ۱۰ سال متوجه بیماری‌اش می‌شود، در طول این مدت ویروس HIV موجب نابودی سلول‌های td_cd4 شده و سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد. با دادن آزمایش خون پزشک وضعیت شما را بررسی می‌کند. با کم شدن سلول‌ها، بدن در مقابل سایر عفونت‌ها هم آسیب پذیر می‌شود.

علائم بیماری ایدز, نشانه های بیماری ایدز

معمولا مبتلایان به ایدز خود متوجه بیماری شان نیستند

مرحله سه: علائم ایدز پیشرفته

زمانی که تعداد سلول های t_cell cd4 کم تر از ۲۰۰ باشد، مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIV رخ داده است. هم چنین با تشخیص بیماری‌های ایدزی مثل سارکوم کاپوسی یا پنومونی ایدز نیز تشخیص داده می‌شود.

ولی برخی اوقات نیز فرد با مشاهده علائم بیماری ایدز متوجه بیماری‌اش می‌شود که عبارت اند از؛

احساس خستگی تمام وقت

تب طولانی مدت بیش از ۱۰ روز

تورم گره های لنفاوی کشاله ران یا گردن

کاهش وزن ناگهانی و نامشخص

تعرق شبانه

وجود لکه های قرمز بر روی پوست برای مدت طولانی

عفونت های مخمری در گلو، واژن و دهان

خونریزی بدون دلیل

کبودی بدون دلیل

نکته!

مبتلایان به بیماری ایدز فقط سه سال زنده می‌مانند؛ اما با مصرف دارو آنها می‌توانند طول عمری بیشتری داشته باشند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با علائم اولیه ایدز به خوبی آشنا شده و برای اطمینان خاطر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:yjc.ir

12