سه شنبه 19 شهريور 1398
20:34
فهیم تاجیک

در این مقاله با بیماری ایدز و مراحل نفوذ ویروس HIV به بدن بیش‌تر آشنا می‌شوید.

بیماری ایدز از جمله کشنده‌ترین بیماری‌های حال حاضر جهان است که سالانه تعداد زیادی قربانی می‌گیرد، این بیماری نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و افراد مختلفی را به خود دچار ساخته است؛ اما این که دقیقا بیماری ایدز چیست و چه علائمی نشان از این بیماری دارد را در این مقاله دنبال کنید.

بیماری ایدز چه نوعی بیماری ای است؟

ویروس HIV با ورود به بدن انسان موجب بروز بیماری ایدز می‌شود، به طوری که با ابتلا به این بیماری قدرت دفاعی بدن رفته رفته کاهش پیدا می‌کند و هر نوع میکروبی به راحتی فرد را بیمار می‌کند؛ اما از کجا بفهمیم که به بیماری ایدز مبتلاییم یا نه؟ رایج‌ترین علائم این بیماری چیست؟ در ابتدا بهتر است بدانید که ویروس HIV در ۳ مرحله رخ می‌دهد و بی‌توجهی به آن اوضاع را بدتر و وخیم‌تر می‌کند. به طوری که سیستم ایمنی بدن رو به زوال می‌رود.

علائم بیماری ایدز, نشانه های بیماری ایدز

بیماری ایدز از جمله کشنده‌ترین بیماری‌های حال حاضر جهان است

شایع‌ترین علائم ایدز چیست و شامل چه مراحلی می‌شود؟

مرحله یک: عفونت حاد HIV

ابتلا شدن به ویروس HIV به همین راحتی قابل تشخیص نیست و زمان می‌برد. زمانی که سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه با این ویروس است برخی علائم بروز داده می‌شود که اغلب این مدت زمان در عرض ۲ تا ۶ هفته پس از مبتلا شدن است. نام این سندروم حاد رتروویروسی یا عفونت ویروسی اولیه است؛ اما علائم ایدز در این مرحله چیست؟

در این مرحله تشخیص بیماری سخت‌تر است؛ چون نشانه‌ها در این جا شبیه به بیماری‌های دیگر ویروسی مانند آنفولانزا هستند. همچنین علائم پس از یک یا دو هفته از بین می‌روند.

اما این علائم شامل مواردی مثل اسهال، سردرد، استفراغ، تهوع، درد ماهیچه‌ها، خستگی، گلودرد، تورم غدد لنفاوی، تب و جوش یا بثورات قرمز بدون خارش می‌شوند.

به همین خاطر با مراجعه به پزشک متخصص از ابتلا به بیماری ایدز پیش گیری کنید، شما با آگاهی به هنگام از این بیماری از خود و اطرافیانتان محافظت خواهید کرد.

همچنین تب بلند مدت از علائم اولیه و شایع بیماری ایدز به شمار می‌رود.

مرحله دو: عفونت مزمن HIV

پس از شکست سیستم ایمنی شما در مقابل ویروس HIV علائم ایدز هم از بین می‌رود و طبقه نظر پزشکان این دوره نامنظم و بالینی پنهان نامیده می شود.

نکته!

معمولا مبتلایان به ایدز خود متوجه بیماری شان نیستند و به همین دلیل ممکن است به صورت ناخودآگاه HIV را به دیگران هم انتقال دهند.

همچنین گاهی بیمار پس از گذشت ۱۰ سال متوجه بیماری‌اش می‌شود، در طول این مدت ویروس HIV موجب نابودی سلول‌های td_cd4 شده و سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد. با دادن آزمایش خون پزشک وضعیت شما را بررسی می‌کند. با کم شدن سلول‌ها، بدن در مقابل سایر عفونت‌ها هم آسیب پذیر می‌شود.

علائم بیماری ایدز, نشانه های بیماری ایدز

معمولا مبتلایان به ایدز خود متوجه بیماری شان نیستند

مرحله سه: علائم ایدز پیشرفته

زمانی که تعداد سلول های t_cell cd4 کم تر از ۲۰۰ باشد، مرحله پیشرفته عفونت ویروسی HIV رخ داده است. هم چنین با تشخیص بیماری‌های ایدزی مثل سارکوم کاپوسی یا پنومونی ایدز نیز تشخیص داده می‌شود.

ولی برخی اوقات نیز فرد با مشاهده علائم بیماری ایدز متوجه بیماری‌اش می‌شود که عبارت اند از؛

احساس خستگی تمام وقت

تب طولانی مدت بیش از ۱۰ روز

تورم گره های لنفاوی کشاله ران یا گردن

کاهش وزن ناگهانی و نامشخص

تعرق شبانه

وجود لکه های قرمز بر روی پوست برای مدت طولانی

عفونت های مخمری در گلو، واژن و دهان

خونریزی بدون دلیل

کبودی بدون دلیل

نکته!

مبتلایان به بیماری ایدز فقط سه سال زنده می‌مانند؛ اما با مصرف دارو آنها می‌توانند طول عمری بیشتری داشته باشند.

امیدواریم با مطالعه این مقاله با علائم اولیه ایدز به خوبی آشنا شده و برای اطمینان خاطر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

منبع:yjc.ir


موضوعات: سلامت,
[ بازدید : 74 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روزهای تاریک و سرد است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]