آشنایی با درمان اعتیاد به شیشه به روش ماتریکس

سه شنبه 19 شهريور 1398
20:43
فهیم تاجیک
آشنایی با درمان اعتیاد به شیشه به روش ماتریکس
اعتیاد از بیماری هایی است که از گذشته تا کنون وجود داشته و در حال حاضر نیز با مصرف مواد صنعتی ادامه یافته است. افراد مبتلا به اعتیاد، نه تنها از نظر فردی و خانوادگی با مشکلات فراوان روبرو شده که از نظر اجتماعی طرد شده و از حوزه کار و تلاش در جامعه نیز بتدریج حذف می شوند.

به همین دلیل گروه های مختلف مبارزه با آسیب های اجتماعی، درمانگران و فعالان حاضر در کمپ های ترک اعتیاد جهت حل این آسیب، ترک مواد مخدر و روش های ترک شیشه تمرکز نموده و تلاش های بی وقفه ایی را در جهت رفع موانع و مشکلات معتادان بکار بسته اند. در همین راستا روش های مشاوره ایی فردی و خانوادگی، روش های درمانی و بطور کلی انواع مختلفی از روش های ترک اعتیاد جهت رهایی از وابستگی به انواع مواد مخدر بکار گرفته می شوند. در حال حاضر، از روشی به نام ماتریکس برای درمان اعتیاد به شیشه استفاده می شود.

ترک اعتیاد به شیشه به دلیل وابستگی بالا فرد به آن، باید حتما با مشاوره و تحت نظر یک درمانگر متخصص صورت گیرد. ترک شیشه در صورتی که فرد تمایل واقعی به درمان داشته باشد، با استفاده از الگو های درمانی نوین امکان پذیر است. متاستفانه هر گونه اقدامی برای درمان تا زمانی که فرد، به تشخیص درستی در مورد اعتیاد و عوارض ناشی از آن نرسیده باشد، بی ثمر خواهد بود. خانواده ها، می توانند با استفاده از مشاوره ترک اعتیاد، فرد را از پیامد ها و عوارض سنگین مصرف ماده مخدر شیشه آگاه سازند.

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است که برای مواد محرکی مثل کوکائین و شیشه (متامفتامین) استفاده می شود. میزان موفقیت ترک اعتیاد به روش ماتریکس برای ترک ترک اعتیاد به مواد محرک به ویژه برای ترک اعتیاد به شیشه با موفقیت بالایی همراه بوده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس شیوه ای از ترک اعتیاد است

ماده مخدر شیشه چیست؟

متامفتامین یا همان شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که با تحریک اعصاب، هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد. این ماده سفید رنگ تلخ بوده و به آسانی در مایعات حل می‌شود. ماده مخدر شیشه از طریق بینی یا خوراکی و تزریق وریدی و کشیدنی مصرف می‌شود. شاید برایتان سوال پیش آید که افراد چرا ترغیب می‌شوند به دنبال مصرف این ماده بروند و یا اینکه مصرف شیشه چه حالاتی در فرد ایجاد می‌کند. داشتن انرژی بالا و حالت سرخوشی اولین چیزی است که فرد را ترغیب به مصرف می‌کند.

حالات روانی ناشی از کشیدن در بینی ۳ تا ۵ دقیقه به طول می‌انجامد، ولی مصرف خوراکی آن حالاتی ایجاد می‌کند که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این حالات سرخوشی در اثر مصرف طولانی مدت دیگر با مقادیر کم ماده بوجود نمی‌آید و فرد مصرف‌کننده برای دستیابی مجدد به آن حالات و یا تشدید آن‌ها، مقادیر مصرف ماده را افزایش می‌دهد و همین کار باعث اعتیاد فرد به متامفتامین یا شیشه می‌شود.

به طور کلی شیشه اغلب به صورت تفریحى در مهمانى‌ها و براى بالابردن و وسعت دادن به لذات جنسى و در بعضى موارد براى بیدار ماندن مصرف می‌شود. همچنین از آنجایی که متامفتامین به طور موقت میل جنسی را افزایش می‌دهد برخی افراد با هدف رفع بی‌میلی جنسی به سراغ این ماده می‌روند اما این افراد باید بدانند ادامه مصرف این ماده مخدر سبب کاهش میل جنسی و اختلال در توان جنسی به ویژه در مردان می‌شود.

متاسفانه ماده مخدر شیشه به شدت اعتیاد آور است و در اثر مصرف (حتی کوتاه مدت) عوارض زیادی برای فرد دارد. گاه در برخی از نوجوانان و جونان دیده می‌شود که تنها از سر کنجکاوی به سراغ مصرف آن رفته‌اند اما همان یک بار استفاده کافی است تا فرد باز هم به سمت آن کشیده شود. افزایش فشار خون، ضربان قلب نامنظم، بروز سکته مغزی یا قلبی، پرخاشگری،کاهش اشتها، تشویش و اضطراب، تعریق زیاد، بی‌قراری و بی‌خوابی، سرگیجه و تشنج برخی از عوارض مصرف شیشه است.

متاسفانه این موارد در برخی اوقات و به دلیل کم توجهی نسبت به سلامت جسمی منجر به مرگ هم می‌شود. همین ویژگی‌‌هاست که این ماده را به یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر تبدیل کرده است.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه از ترکیبات اعتیاد آور است که هیجان و شادی کاذب برای فرد مصرف‌کننده به همراه دارد

توصیه هایی در مورد ترک اعتیاد به شیشه

در زمان ترک شیشه موارد زیر را جدی بگیرید:

۱ـ از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید چرا که ممکن است فرد را با پیامد ها و عوارض جبران ناپذیری روبرو نماید.

۲ـ حتما برای درمان و ترک شیشه از یک فرد متخصص و درمانگر مشورت بگیرید.

۳ـ بعد از تمام شدن دوره درمانی حتما به یک پزشک برای مطمئن شدن از خارج شدن سموم از بدن فرد معتاد مراجعه نمایید.

ترک اعتیاد به شیشه با روش ماتریکس

روش درمانی ماتریکس، از جمله روش های درمانی غیر دارویی در افراد وابسته به شیشه است که جز،در موارد نادر نیازی به بستری کردن بیمار نیست. این روش معروفترین و شناخته شده ترین روش درمان اعتیاد به شیشه در سراسر دنیاست . در الگوی درمانی ماتریکس، برای درمان اعتیاد به شیشه، جلسات آموزشی نیز برای خانواده فرد معتاد در نظر گرفته شده است تا خانواده هم آگاهی و دانش لازم، در مورد این بیماری و نحوه رفتار صحیح با فرد معتاد را بعد از درمان بیاموزند.

هر جلسه درمان ماتریکس، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت می باشد. در این جلسات، اتفاقات روزهای گذشته و مسائل مطرح شده در جلسه قبل مرور می گردد و بعد بیان دستور جلسه بعد ادامه می یابد. انجام آزمایشات ادرار به صورت زمان بندی شده و تصادفی از جمله اجزاء مهم در الگوی درمانی ماتریکس در ترک شیشه می باشد که معمولات در مراکز درمانی ترک اعتیاد قبل از برگزاری جلسه انجام می شود تا درمانگر بتواند بر اساس نتایج آزمایشات در طول دوره درمان، وضعیت پیشرفت بیمار و مسیر بهبودی او را ارزیابی کند و آموزش ها و مداخلات درمانی خود را مطابق با بهبود فرد تنظیم نماید.

این برنامه درمانی در سطح بالایی از ساختارمندی قرار دارد و برای هر جلسه و هر مرحله از درمان مباحث و اقدامات مشخصی تعیین شده است. روش ماتریکس برای 16 هفته برنامه ریزی شده است اما بسته به وضعیت بیمار می تواند تا یک سال طول بکشد.

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد

تأثیر روش ماتریکس

ترک اعتیاد به روش ماتریکس در درمان اعتیاد به شیشه و مواد دیگری مثل کوکائین موفقیت زیادی داشته است. مطالعات سطح بالایی از اثرگذاری و ماندگاری در ترک را نشان می دهند. بسیاری از کمپ های ترک اعتیاد ، مراکز ترک اعتیاد و سازمان ها در سراسر دنیا این روش را به عنوان مؤثرترین روش ترک اعتیاد به مواد محرک معرفی می کنند.

روش ماتریکس در افرادی که در ترک اعتیاد به روش های دیگر شکست خورده اند اثرگذاری بالایی نشان داده است. البته باید در نظر گرفت عواملی دیگری نیز در اثرگذاری ترک اثر دارند یکی از مهم ترین آن ها نقش خانواده در ترک اعتیاد می باشد.

پایه های درمانی روش ماتریکس

هر روش درمانی برای اثرگذاری به پایه های علمی مستحکمی نیاز دارد. بسیاری از روش ها از یک روش و پایه ثابت روانی یا پزشکی استفاده می کنند. روش ماتریکس به عنوان یک روش التقاطی از رویکردهای مختلفی بهره می برد که به آن ها می پردازیم. هر کدام از این روش ها به تنهایی موفقیت و اثرگذاری بالایی دارند که باعث می شود ترک اعتیاد به روش ماتریکس به عنوان ترکیبی از این روش ها به افرادی که در روش های دیگر تجربه ناموفق داشته اند برای ترک اعتیاد کمک کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان فردمحور و حمایتی

خانواده درمانی و زوج درمانی

گروه درمانی

گروه های NA

رفتار درمانی

مصاحبه انگیزشی

ارتقاء مهارت های اجتماعی

درمان اعتیاد به شیشه, ترک شیشه به روش ماتریکس

از درمان خود سرانه ترک شیشه جدا خودداری نمایید

ترک اعتیاد شیشه

شیشه یکی از انواع مواد روانگردان که امروزه از مواد نسبتاً پر مصرف می باشد. عوارض مصرف این ماده ، بسیار خطرناک و سنگین است. مصرف‌کنندگان این ماده در دفعات اولیه مصرف ، گاه تا 72 ساعت نمی‌خوابند. در این مدت ، سطح انرژی بسیار بالا ، توهم شدید و خیره شدن به یک نقطه خاص برای چندین ساعت و همینطور رفتارهای بی‌پروا، از حالات نشئگی این ماده محسوب می‌شود.

پس از بین رفتن اثر این ماده، شخص مصرف‌کننده طوری احساس خستگی و کوفتگی می‌کند که ممکن است حدود 48 ساعت یا 2 شبانه‌روز به صورت پیوسته خواب باشد و پس از بیداری سردردهای شدید ، بی‌قراری ، لرزش و حرکات غیرعادی اعضاء بدن مثل دست و سر از حالات آن است.

عوارض ترک اعتیاد شیشه

خستگی بیش از حد

افسردگی و نا امیدی

کند شدن حرکت های اعضای بدن

زیاد خوابیدن یا نخوابیدن

افزایش اشتها

بی تفاوتی

گوشه گیری

وسوسه شدید برای مصرف دوباره

این نشانه ها همزمان با پیشرفت روند بهبودی فرد بیمار کم کم ناپدید می شوند

چطور دوباره به مصرف شیشه برنگردیم؟

از آنجایی که همیشه وسوسه شدن شما در همه ی مراحل درمان با شماست باید به برنامه های آموزشی خود اهمیت دهید و از جلسات و گردهمایی ها و جلسه های روانکاوی و مشاوره غافل نشوید و سعی کنید قبول کنید که شما هم بخشی از این اجتماع هستید و از آنها جدا و دور افتاده نیستید.

نکاتی باعث می شود ترک اعتیاد شیشه با دوام تر باشد:

مصرف شیشه باعث می شود افرادی که مصرف می کردند کمی ضد اجتماع بار بیایند و همین موضوع باعث القای حس بی ارزش بودن و بی لیاقتی در این افراد می شود. این افراد حتی بعد از بهبود کامل تا مدتی باید به جلسات روانکاوی و گردهمایی هایی که حس خوبی به آنها می دهد بروند.و صد البته نرفتن با دوستان قدیمی، پاتوق های سابق و مکان هایی که یادگاری از زمان مصرف دارند یکی از حیاتی ترین موارد مربوط به این قضیه هستند، پس حتما از چنین آدمها و مکان های دوری کنید.

گردآوری:بخش سلامت بیتوته


موضوعات: سلامت,
[ بازدید : 68 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روزهای تاریک و سرد است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]